نام ارزیاب سیده زهرا ارجائی
تاریخ ارزیابی 1402.07.25

| پیش از بستن چمدان |

شناسنامه کتاب

نوع کتاب داستان بلند
نویسنده مینو کریم زاده
گروه سنی +15
انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
قطع کتاب رقعی
تعداد صفحات 156
شماره و سال آخرین چاپ چاپ سوم 1398
موضوع کتاب سبک زندگی, ادبی - هنزی
بهره های تربیتی امید, صبر, تفکر, هویت خانوادگی, ارتباط موثر, اخلاقی
امتیاز کتاب 1

توضیحات اجمالی

پیش از بستن چمدان داستان دو دختر نوجوان است که هر کدام با چالشی روبرو هستند: گلی تک دختر خانواده و عاشق بازیگری است. پدرش فیلم سازش قول داده او را برای تست بازیگری ببرد و مسیر را برای بازیگر شدن گلی فراهم کند. اما در بهترین روز زندگی اش که قرار است برای شروع مسیر بازیگری اش برود، اتفاق تلخی می‌افتد… دریا هم دانش آموز درس خوانی است و رتبه دوم المپیاد فیزیک را کسب کرده است. ولی ارتباطات اجتماعی و خانوادگی خوبی ندارد و دوست دارد از ایران برود تا بتواند در تنهایی و خلوت خود زندگی آسوده‌ای داشته باشد اما خانواده اش با این کار مخالفند. در ادامه‌ی ‌داستان گلی و دریا در مسیر هم قرار می‌گیرند…

نکات مثبت و منفی

ارتباط نوجوان با والدین در هر دو وجه خوب و بد در اثر گنجانده شده است. تلاش برای حفظ خانواده و رفع نیازهای همه افراد خانواده در کنار یکدیگر، مشهود است. در ارتباط بین افراد نویسنده سعی کرده است به اصول ارتباط اخلاقی پایبند باشد و شرایط و مشکلات متفاوت دو نوجوان را به تصویر بکشد و موشکافی کند.
استفاده از عبارات و کلمات نا مناسب توسط شخصیتهای مختلف از نکات منفی کتاب است.( به عنوان مثال: نعشت را ببر آنور بیشعور!)

قوت ادبی

قلم نویسنده بسیار خوب و روان است. مطالب و موضوعات داستان به حد کافی پرداخته شده و در کمترین حجم ممکن، آنچه باید به مخاطب منتقل شده است. نتیجه گیری مستقیم در کتاب دیده نمی‌شود و شکل نصیحت به خود نگرفته است. فصل بندی کتاب مناسب است و دو داستان موازی به شکلی کنار هم پیش رفته‌اند که مخاطب تا جایی که هر دو داستانها در یک مسیر قرار می‌گیرند، می‌تواند هردو را به طور کامل در ذهن داشته باشد.

ویژگی های ظاهری

مخاطب خاص

نوجوانانی که پدر و مادر انها در آستانه طلاق هستند، والدین سخت گیر در مورد آینده‌ فرزندان، نوجوانانی که قصد مهاجرت به خارج از کشور دارند و نوجوانانی که ارتباط مطلوبی با والدین دارند، می توانند مخاطب خاص این اثر باشند.
سبد خرید
فروشگاه
0 موارد محصول