نام ارزیاب سیده زهرا ارجائی
تاریخ ارزیابی 1402.07.30

| پریانه‌های لیاسند ماریس |

شناسنامه کتاب

نوع کتاب رمان, رئالیسم جادویی
نویسنده طاهره ایبد
گروه سنی +15
انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
قطع کتاب رقعی
تعداد صفحات 244
شماره و سال آخرین چاپ چاپ چهارم 1399
موضوع کتاب سبک زندگی, خانواده, اخلاقی
بهره های تربیتی کارگروهی, صبر, مسئولیت پذیری, هویت خانوادگی, ظلم ستیزی, اخلاقی
امتیاز کتاب 4

توضیحات اجمالی

لیانا و ادریس خواهر و برادری اهل سیراف، یکی از بنادر جنوب ایران هستند. شغل اجدادی ادریس صید مروارید است. روزی حین جمع کردن صدف در دریا، دستی به شانه‌ی ادریس می خورد. او برمی‌گردد و یک پری دریایی می‌بیند که از او می‌خواهد گهواره ای برایش بیاورد. ادریس تصمیم می‌گیرد خواسته پری دریایی را اجابت کند و این کار، شروع ماجرایی سخت برای ادریس و خواهرش لیانا است.

نکات مثبت و منفی

در کتاب پریانه‌های لیاسند ماریس نکات اخلاقی خوبی در ارتباط بین شخصیتها و روابط خانوادگی آنها مشهود است . از جمله می توان به: تلاش اعضای خانواده برای کمک به هم، احترام به بزرگترها، از خودگذشتگی، تلاش برای قبول مسئولیت در حد توان و انجام درست وظیفه، توجه به پوشش مناسب و حجاب لیانا در فعالیتهای بیرون خانه اشاره کرد. همچنین در طول داستان به زمینه های بومی و فرهنگی بندر سیراف توجه شده است. مثل نوع پوشش مردم سیراف، شغل انها، معماری خانه ها و موارد مشابه.
چند عبارت نامناسب در داستان به کار رفته است

قوت ادبی

در طول داستان با کلمات، عبارات و اصطلاحات محلی روبرو می‌شویم که مخاطب معنای آنها را نمی‌داند و اگر در پاورقی معادل این کلمات ذکر می‌شد، بهتر بود. نویسنده به خوبی توانسته است یک دنیای خیالی را ایجاد کرده و تمام شخصیتها و اتفاقات را در این دنیای تخیلی به گونه ای هماهنگ کنار هم قرار داده است که می‌توان فضای داستان را باور کرد.

ویژگی های ظاهری

مخاطب خاص

سبد خرید
فروشگاه
0 موارد محصول