نام ارزیاب سیده زهرا ارجائی
تاریخ ارزیابی 1402.06.01

| وقتی مژی گم شد |

شناسنامه کتاب

نوع کتاب داستان کوتاه, جنایی و کارآگاهی
نویسنده حمیدرضا شاه آبادی
گروه سنی +15
انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
قطع کتاب رقعی
تعداد صفحات 100
شماره و سال آخرین چاپ چاپ چهارم 1398
موضوع کتاب سبک زندگی, اخلاقی
بهره های تربیتی هویت خانوادگی, تفکر نقادانه, ارتباط موثر, تفکر خلاقانه
امتیاز کتاب 4

توضیحات اجمالی

ماجرا از شروع سفر کوتاه و تفریحی خانواده دو خواهر شروع می‌شود. هر دو خانواده دخترهایی نوجوان به نامهای مژده و مژگان دارند که در خانواده، آنها را مژی صدا می‌کنند. ماجرا از گم شدن یکی دخترها شروع می‌شود و راوی به شکلی خلاقانه ماجرا را از نظر افراد مختلف این دو خانواده ، بیان می‌کند. دختری که گم شده، پس از دیدن بی توجهی خانواده نسبت به خود، در پی رسیدن به شهری در امریکاست که تمام شهروندانش دخترانی مثل او هستند و می‌تواند زندگی خوب و خوشی در آنجا داشته باشد. اما این فرار، وقایع تازه ای را برای مژی و بقیه افراد خانواده به وجود می آورد.

نکات مثبت و منفی

از جمله موضوعات تربیتی که در کتاب به آنها پرداخته شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ارتباط دختران نوجوان با خانواده به ویژه پدر و مادر؛ عدم توانایی در برقراری ارتباط سالم بین والدین و فرزندان؛ تصمیم گیری عجولانه و احساسی در ارتباط با دیگران و اعتماد به آنها؛ نادیده گرفته شدن توانمندیهای خاص فرزندان و فقط رسیدگی به ظواهر مادی زندگی نویسنده با هنرمندی، بدون اینکه فضای داستان را تلختر و ناراحت کننده تر کند، این واقعیت را به مخاطب نشان می‌دهد که فرار از خانه می‌تواند پیامدهای سختتر و بدتری نسبت به آنچه در داستان مطرح شده داشته باشد. نوع مواجهه خانم جان، مادربزرگ مژی، با مشکلات آنها، نشان دهنده همراهی مثبت و کارامد او با فرزندانش است.
ارتباط نامناسب پدر و فرزندان و عدم گفتگوی محترمانه آنها با یکدیگر و استفاده از الفاظ نامناسب، همچنین تلخی داستان از نقاط ضعف اثر هستند.

قوت ادبی

نویسنده داستان، با بهره گیری از شیوه ای خلاقانه، یک داستان کوتاه را به صورتی جذاب روایت کرده است. قلم نویسنده در پیاده سازی عناصر داستان قوی است و مخاطب را به خوبی با خود همراه می‌کند.

ویژگی های ظاهری

مخاطب خاص

به مخاطب نوجوانان و بزرگترهایی که ارتباط خوبی با والدین و فرزندان خود ندارند، توصیه می‌شود.
سبد خرید
فروشگاه
0 موارد محصول