نام ارزیاب سیده زهرا ارجائی
تاریخ ارزیابی 1402.06.14

| من یک مرد عنکبوتی شبیه رستم خواهم شد |

شناسنامه کتاب

نوع کتاب تصویری, قصه
نویسنده مژگان بابامرندی، تصویرگر سمینه خویی
گروه سنی +12
انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
قطع کتاب خشتی
تعداد صفحات 143
شماره و سال آخرین چاپ چاپ دوم 1397
موضوع کتاب سبک زندگی, اخلاقی
بهره های تربیتی خودباوری, امید, نشاط, کارگروهی, صبر, تفکر, مسئولیت پذیری, هویت خانوادگی, خیر خواهی, تفکر نقادانه, ارتباط موثر, اخلاقی
امتیاز کتاب 4

توضیحات اجمالی

این کتاب ماجراهای تابستان یک کتابخانه را روایت می‌کند. داستان بچه‌هایی که هر کدام گرفتار مشکلاتی هستند: کیان با پدرش زندگی می‌کند. مادرش که آنها را ترک کرده و مجددا ازدواج کرده است، پس از سالها برمی‌گردد تا کیان را با خود ببرد. فرزان، مادرش را بعد از تولد از دست داده است. پدرش مجددا ازدواج کرده است و فرزان رابطه خوبی با همسر پدر ندارد و همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در خانواده انها می‌شود. گلناز هفتمین فرزند خانواده است، پدر و مادرش به تازگی از هم جدا شده اند. او دختری بسیار پرحرف است و درباره همه چیز نظر می‌دهد. فهیمه همراه با پدر و مادربزرگش زندگی میکند. مادر و خواهرش زندانی شده و مادربزرگش تلاش میکند او را درست تربیت کند غافل از اینکه در این مسیر، همیشه فهیمه را نادیده می‌گیرد. پانیذ معلول است و از این بابت خجالت می‌کشد و فکر می‌کند دیگران او را مسخره می‌کنند. نیوشا دختری است که برادری معلول دارد. پدرش بعد از اینکه متوجه معلولیت پسرش شده، آنها را ترک می‌کند. خانم فریبامهر متصدی این کتابخانه برای بچه‌ها کلاسهایی برگزار می‌کند و در تلاش برای کمک به آنها و رفع مشکلاتشان است.

نکات مثبت و منفی

نویسنده در قالب داستان توانسته است موارد زیر را نشان دهد: نتیجه افکار و رفتارهای افراد مختلف لزوم حسرت نخوردن برای نداشته ها زیرا نه تنها سودی ندارد بلکه فرد را از توجه به آنچه در اختیار دارد باز می‌دارد. کم اهمیت بودن ظواهر مادی در مقایسه با مهر و محبت والدین به کودک لزوم توجه به اقتضائات روحی نوجوانان از سوی والدین یا سرپرستان آنها لزوم توجه به توانمندیها به جای تمرکز روی ضعفها و غصه خوردن بی نتیجه خجالت نکشیدن از معلولیت خود یا اعضای خانواده ضرورت توجه به نقصهای رفتاری، شناخت آنها و تلاش برای رفع ان اشکالات لزوم تلاش برای جبران اشتباهات لزوم خجالت نکشیدن از تفاوتها لزوم احترام به والدین
نکات منفی ندارد.

قوت ادبی

از آن جایی که داستان چند راوی دارد و در بعضی بخشها یک ماجرا را چند نفر روایت می‌کنند، لازم است برای متوجه شدن خط اصلی داستان، مطالعه با دقت و تمرکز بالایی صورت بگیرد.

ویژگی های ظاهری

تصاویر کتاب عمدتا معناگرا هستند و به صورت سیاه و سفید چاپ شدند که جذابیت بصری کتاب را برای مخاطب کم می‌کند. سایز و فونت نوشتاری متن و فاصله خطوط به گونه ای است که ممکن است مطالعه کتاب را برای بعضی مخاطبین سخت کند.

مخاطب خاص

نوجوانانی که به هر دلیلی با یکی از والدین خود زندگی میکنند: مرگ یکی از والدین ، طلاق والدین ، ترک زندگی از سوی یکی از والدین ، نوجوانان دارای معلولیت جسمی ، نوجوانانی که خواهر یا برادر معلول جسمی دارند و نوجوانانی که دچار اختلالات رفتاری و تربیتی هستند. همچنین والدین و مربیانی که دغدغه‌‌های تربیتی دارند.
سبد خرید
فروشگاه
0 موارد محصول