نام ارزیاب قلعه‌ای
تاریخ ارزیابی

| مشاهیر خندان ، فردوسی |

شناسنامه کتاب

نوع کتاب طنز, اساطیری, زندگی نامه
نویسنده حمید عبداللهیان، سیدمیثم موسوی
گروه سنی +12
انتشارات میچکا
قطع کتاب رقعی
تعداد صفحات 191
شماره و سال آخرین چاپ چاپ سوم 1401
موضوع کتاب معرفی مفاخر, تاریخی
بهره های تربیتی خودباوری, هویت ملی, عدالت خواهی, ظلم ستیزی, بلند همتی, تفکر خلاقانه, اخلاقی
امتیاز کتاب 4

توضیحات اجمالی

کتاب مشاهیر خندان با زبانی طنز و با فرمی بسیار جذاب به معرفی فردوسی و شاهکار ادبی اش، شاهنامه می پردازد. ابتدا زندگی نامه ی فردوسی، به دنیا آمدن، ازدواج و چگونگی جمع آوری شاهنامه را بیان می کند سپس وارد محتوای شاهنامه می‌شود. نویسنده می‌گوید دانشمندان شاهنامه را به سه بخش اسطوره ای و پهلوانی و تاریخی تقسیم کرده اند و آنگاه بخش‌‌های زیادی از قسمتهای اسطوره ای و پهلوانی شاهنامه را به تصویر می کشد.

نکات مثبت و منفی

بارزترین نکته ی مثبت کتاب زبان طنز، جذاب و روان آن است. شاهنامه به دلیلی سنگینی ادبیات ممکن است برای نوجوانان جذاب نباشد. اما این کتاب با زبان طنز به نحوی نوشته شده است که بی میل ترین نوجوان را نیز به خود جذب می کند. همچنین بعضی از داستان های شاهنامه با توجه به خشونت های به کار رفته در آن برای رده ی سنی نوجوان مناسب نیست اما در این کتاب، با طنزهای شیرین زهر این خشونت گرفته شده است. بسیار ارزشمند است که نوجوانان با قصه های شاهنامه آشنا‌ می‌گردند و مشتاقانه کتاب را می‌خوانند. در خلال قصه های بزرگمرد ادبیات ایران، ابوالقاسم فردوسی، مفاهیم عدالت خواهی، راستی، خودباوری و هویت ملی به نوجوان منتقل می شود.
گرچه زبان کتاب طنز است اما در بعضی از حکایات، روایت داستان تحت الشعاع طنز افراطی قرار می‌گیرد و ممکن است نوجوان درباره ی اصل حکایت گیج شود و نفهمد چه چیزی اتفاق افتاده است. برخی کاریکاتورها نیز که به مسائل جنسیتی اشاره می‌کند، اشاره به ماجرای تولد فرزند زال و رودابه به روش غیر طبیعی و تولد فرزند سیاوش و فرنگیس، برای نوجوان مناسب نیست. همچنین در شاهنامه از سر بریدن، کشتن، اره کردن و گوش بریدن صحبت شده که این کتاب از تلخی آن کاسته ولی باز هم بهتر است برای بچه های حساس آزار دهنده باشد.

قوت ادبی

متن سنگین شاهنامه برای نوجوان، سخت خوان است. اما در این کتاب به صورت ساده و به کمک شوخیهای بامزه کشش زیادی به شاهنامه بخشیده است

ویژگی های ظاهری

تصویرگری کاریکاتوری کتاب به زیبایی اثر می افزایند و لبخند را مهمان لب خواننده می‌کند. استفاده از فونت های مختلف و زیبا، باعث خسته نشدن چشم و بالا رفتن توان یادگیری می شود.

مخاطب خاص

متن سنگین شاهنامه برای نوجوان، سخت خوان است. اما در این کتاب به صورت ساده و به کمک شوخیهای بامزه کشش زیادی به شاهنامه بخشیده است
سبد خرید
فروشگاه
0 موارد محصول