نام ارزیاب ابراهیمی
تاریخ ارزیابی

| فرار به جابلقا |

شناسنامه کتاب

نوع کتاب داستان بلند, ماجراجویی
نویسنده اکبر صحرایی
گروه سنی +12
انتشارات مهرک، واحد کودک و نوجوان سوره مهر
قطع کتاب رقعی
تعداد صفحات 191
شماره و سال آخرین چاپ چاپ دوم 1399
موضوع کتاب اعتقادی, دفاع مقدس, تاریخی, اخلاقی
بهره های تربیتی خودباوری
امتیاز کتاب 3

توضیحات اجمالی

داستان از زبان پسر نوجوانی به نام کریم روایت می‌شود که علیرغم سن کم و مخالفت پدرش دوست دارد به جبهه برود. کریم تصمیم می‌گیرد از خانه فرار کند و با دست‌کاری فتوکپی شناسنامه‌اش خود را بین رزمندگان جا بدهد. اما پدر متوجه می شود و می‌خواهد از اتوبوس اعزام پیاده اش کند که گریه های پسر دلش را نرم می کند. در ادامه‌ی داستان با ماجراهای کریم در جبهه همراه می شویم. او مسئولیت هایی را به عهده می گیرد و سعی می کند با ترس هایش مقابله کند. کتاب مایه‌هایی از طنز دارد و حال و هوایی ماجراجویانه بر داستان حاکم است.

نکات مثبت و منفی

بعضی از نکات تربیتی این داستان به شرح زیر است: پیروزی مرحله به مرحله به دست می‌آید و مهم‌تر از پیروزی ظاهری، پیروزی بر هوای نفس است. در کوره ی حوادث باید مقاومت کرد بود تا روح بزرگ شود و نقایص درونی برطرف گردد.
نکات منفی ندارد.

قوت ادبی

در این اثر زمان افعال، مضارع انتخاب شده است که خواننده را گیج می‌کند. سیر اتفاقات سریع است و همراه شدن مخاطب با اثر و فکر کردن درباره‌ی آن را دشوار می‌کند. گفت وگوها زیاد،کوتاه و پشت سر هم آمده است و اغلب اوقات نمی توان تشخیص داد چه کسی گوینده است. گاهی بدون پیش زمینه‌، شخصیت های کتاب به لهجه‌ی شیرازی صحبت می‌کنند و این امر بر سردرگمی خواننده می‌افزاید. کتاب به اندازه‌ی کافی کشمکش خلق نکرده است و کشش کافی برای خواننده ایجاد نشده است. داستان قابل پیش‌بینی و تم داستان تکراری است.

ویژگی های ظاهری

طرح جلد کتاب در وهله‌ی اول جذاب به نظر می‌رسد اما رنگ‌هایی که باهم ترکیب شده، چشم را خسته می‌کند. تصاویر داخل کتاب نیز همین طور هستند.

مخاطب خاص

سبد خرید
فروشگاه
0 موارد محصول