نام ارزیاب سیده زهرا ارجائی
تاریخ ارزیابی 1402.06.04

| عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی |

شناسنامه کتاب

نوع کتاب داستان بلند, عاشقانه
نویسنده جمشید خانیان
گروه سنی +15
انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
قطع کتاب رقعی
تعداد صفحات 144
شماره و سال آخرین چاپ چاپ ششم 1398
موضوع کتاب اعتقادی, دفاع مقدس, سبک زندگی, اخلاقی
بهره های تربیتی صبر, مسئولیت پذیری, هویت خانوادگی, خیر خواهی, تفکر خلاقانه
امتیاز کتاب 5

توضیحات اجمالی

داستان در مورد خانواده ای خرمشهری است که در پی شروع جنگ مجبور به ترک خانه و زندگی خود می‌شوند. سارا دختر این خانواده، مهارت و علاقه زیادی به پیانو دارد. هنگام ترک خانه، سارا خانواده اش را مجبور می‌کند که پیانو را هم با خود ببرند. آنها در راه، به یک پیرزن و پسری به نام یونس برمی‌خورند که با پای پیاده در راه فرار از خرمشهر هستند. سارا در نهایت مجبور می‌شود علی رغم میل باطنی اش پیانو را وسط بیابان رها کند. یونس مورد توجه سارا قرار می‌گیرد و در ادامه‌ی داستان سارا قصد می‌کند یونس را بیشتر بشناسد…

نکات مثبت و منفی

موارد زیر از جمله‌ی نقاط قوت داستانِ عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی می‌باشد: ارتباط صمیمانه اعضای خانواده با یکدیگر، چشم پوشی و گذشت سارا از وسیله‌ی مورد علاقه‌‌اش، بیان نگاهی نو و متفاوت در جهان بینی ، زیبا دیدن همه چیز در دل سختی ها و مشکلات. یکی از جذابیتهای ادبی داستان این است که نویسنده توانسته است به خوبی و بدون بیان صحنه نامناسب، ماجرای یک عشق را به تصویر بکشد و مخاطب نوجوان را با خود همراه سازد. همچنین نویسنده متناسب با روحیه مخاطب نوجوان ، سختی‌هایی که آوارگان خرمشهری در ابتدای جنگ تحمیلی داشتند را به تصویر می‌کشد.
نکات منفی ندارد.

قوت ادبی

روایت داستان به گونه ای است که خواندن آن نیاز به تمرکز و دقت زیاد دارد. خلاقیت نویسنده در ابداع زبانی به نام زبان وارونگی، مخاطب را به خواندن داستان ترغیب میکند و او را تا انتها با خود همراه می‌کند. همچنین معانی واژگانی که مرسوم نیستند و مخاطب با آنها اشنایی ندارد در پی نوشت کتاب آورده شده است.

ویژگی های ظاهری

تصویر روی جلد کتاب درست انتخاب شده است و مخاطب در انتهای داستان متوجه این تصویر، مفهوم آن و ارتباطش با داستان می‌شود.

مخاطب خاص

نوجوان علاقه‌مند به داستانهای دفاع مقدس ، عاشقانه و علاقه‌مند به موسیقی می‌توانند مخاطبین خاص کتاب باشند.
سبد خرید
فروشگاه
0 موارد محصول