نام ارزیاب راضیه بابایی
تاریخ ارزیابی

| رونی یک پیانو قورت داده است |

شناسنامه کتاب

نوع کتاب رمان
نویسنده تیمور آقامحمدی
گروه سنی +15
انتشارات مهرک، واحد کودک و نوجوان سوره مهر
قطع کتاب رقعی
تعداد صفحات 148
شماره و سال آخرین چاپ چاپ دوم 1400
موضوع کتاب سبک زندگی, ادبی - هنزی
بهره های تربیتی خودباوری, امید, نشاط, مسئولیت پذیری, هویت خانوادگی
امتیاز کتاب 4

توضیحات اجمالی

داستان کتاب در مورد نوجوانی به نام رونیکا فرخی،14 ساله است. رونیکا دختر حساس، هنر مند و اهل موسیقی است. مادرش را از دست داده است و گرفتار مشکلاتی درونی است. داستان از جایی شروع می شود که یک کلیپ چند دقیقه ای در روز تولد دوستش از رونیکا و دوستانش در فضای مجازی پخش می گردد…

نکات مثبت و منفی

نویسنده شناخت خوبی از دنیای نوجوان دختر و مشکلات درونی او دارد. با توجه به این که قهرمان داستان اهل کتاب و موسیقی است در بخش های مختلف کتاب از آثار هنری با ارزشی صحبت می شود که نوجوان می تواند با جستجویی ساده به اطلاعات عمومی خودش بیفزاید. همچنین ارتباط پدر- دختری تصویر شده در کتاب جذاب و شاد است. به نوعی که رفتار پدر رونی می تواند الگویی مناسب برای تعامل با نوجوان در سن بلوغ باشد. پایان کتاب نیز مطابق با نیاز نوجوانان مخاطب، امید بخش است.
به دلیل نحوه‌ی پراکنده‌ی روایت در ابتدای کار مخاطب کمی دچار آشفتگی می شود و کاملا متوجه ی افتتاحیه داستان نمی شود.این ایراد با پیشرفت داستان کم می شود. همچنین در برررسی و جستجوی موسیقی ها و اشخاص نامبرده در کتاب، بعضی از آهنگ های معرفی شده که شخصیت رونی در کتاب معرفی کرده است، محتوای مناسبی ندارد. زیرا رونی به تدریج دچار تحول می شود و این مسیر در موسیقی هایی که او گوش می کند نمایان است و در انتهای داستان موسیقی های نامبرده ارزش هنری بیشتری دارند.

قوت ادبی

در کتاب رونی یک پیانو قورت داده است، شخصیت ها به دقت و با جزییات پرداخته شده اند. زبان داستان به زبان نوجوان امروز نزدیک است و سبک نگارش ویژه ای دارد. فهم داستان ساده است .دیالو گها و متن شفاف هستند. تصویر سازی ها خلاقانه است.پیرنگ و چهار چوب علی و معلولی درست اجرا شده اند. داستان اطناب ندارد و قلم نویسنده قوی و هنر مندانه است.

ویژگی های ظاهری

مخاطب خاص

به نوجوانانی که والدین خود را از دست داده اند و در ارتباط با دیگران ضعف دارند، توصیه می‌شود.
سبد خرید
فروشگاه
0 موارد محصول