نام ارزیاب عباد
تاریخ ارزیابی

| بانوی آبی‌ها |

شناسنامه کتاب

نوع کتاب زندگی نامه
نویسنده راضیه تجار
گروه سنی +12
انتشارات سوره مهر
قطع کتاب جیبی
تعداد صفحات 100
شماره و سال آخرین چاپ چاپ دوم 1393
موضوع کتاب انقلاب اسلامی, دفاع مقدس, معرفی مفاخر, سبک زندگی, سیاسی
بهره های تربیتی هویت دینی, خودباوری, امید, صبر, هویت ملی, مسئولیت پذیری, هویت خانوادگی, معرفی الگوی مثبت, بلند همتی
امتیاز کتاب 3

توضیحات اجمالی

کتاب بانوی آبی‌ها درباره‌ی اولین زن خلبان ایرانی است. شهلا ده بزرگی به خاطر علاقه به پرواز ،آرزوی خلبانی را در دل می‌پروراند. او شاگرد ممتاز مدرسه است و به همین جهت برای آموزش های پروازی انتخاب می‌شود. پذیرش او در دوره‌های آموزشی شروع راهی است که از او یک خلبان حرفه ای می‌سازد و ماجراهایی را برای او در حین جنگ رقم می‌زند.

نکات مثبت و منفی

نوع رفتار شهلا ده بزرگی با جنس مخالف خصوصا قبل از انقلاب و در محیط فعالیت کاملا مردانه، نوع تربیت خانوادگی شهلا، ازدواج شهلا با وجود روحیه سرسخت و مردانه او، صبر در شهادت برادر و نزدیکان از نکات مثبت اخلاقی کتاب است. علاوه بر این‌ نمایش تلاش یک دختر برای دستیابی به آرزویش در مسیری که خیلی ها آن را معمول و مناسب دخترها نمی‌دانند، قابل تقدیر است. او رفتار معقول و مناسب در آن فضا و مکان دارد. این روش می‌تواند برای نوجوانان دختر و پسر (در رسیدن به آرزوهای غیر معمول و غیرعادی) دارای قابلیت الگوبرداری باشد.
در انتهای کتاب و در فصلی کوتاه به ذکر چند جمله از زندگی خانوادگی شهلا بعد از ازدواج و بچه‌دار شدن بسنده می‌شود. درهمان قسمت کوچک تغییرات بزرگی که در خلق و خوی شهلا به وجود آمده دیده می‌شود. شاید تنها عیب کتاب کوتاه بودن همین فصل است که می‌توانست بسیار جذاب و حتی آموزنده باشد.

قوت ادبی

با توجه به شخصیت خانم شهلا ده بزرگی و فراز و فرودهایی که در طی زندگی‌ داشتند، داستان می‌توانست جذاب‌تر باشد. برای ترغیب مخاطب به دنبال کردن اثر، نگارش باید به صورتی انجام می گرفت که کشمکش ها و نقاط عطف داستان برجسته‌تر شود.

ویژگی های ظاهری

مخاطب خاص

سبد خرید
فروشگاه
0 موارد محصول