نام ارزیاب سیده زهرا ارجائی
تاریخ ارزیابی 1402.07.06

| بازگشت پروفسور زالزالک |

شناسنامه کتاب

نوع کتاب داستان بلند, علمی-تخیلی, فانتزی
نویسنده جمال الدین اکرمی
گروه سنی +15
انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
قطع کتاب رقعی
تعداد صفحات 190
شماره و سال آخرین چاپ چاپ سوم 1399
موضوع کتاب علمی
بهره های تربیتی امید, کارگروهی, صبر, تفکر, مسئولیت پذیری
امتیاز کتاب 4

توضیحات اجمالی

پروفسور زالزالک دانشمندی است که درباره تاریخچه‌ی اشیای مختلف مطالعه می‌کند. او با دستگاهی که قدمت اشیا را تعیین می کند به همراه نوه‌هایش‌ و افرادی دیگر، موفق می‌شوند در زمان سفر کنند و ماجراهایی را پشت سر بگذارند.

نکات مثبت و منفی

در کتاب بازگشت پروفسور زالزالک، اعضای خانواده در مواقع لزوم به یکدیگر کمک می‌کنند. افراد برای حل مشکلات با هم همکاری دارند و از کسی که اطلاعات بیشتری دارد، راهنمایی می‌گیرند. نوه‌ی پروفسور دختری توانمند و مسئولیت پذیر است. علاوه بر این کنجکاو و دقیق نیز هست و جواب سوالات خود را با تحقیق پیدا می‌کند.
از پدر و مادر نوه‌های پروفسور، صحبتی به میان نیامده است. فقط در جایی از داستان اشاره می‌شود که مادر آنها به دلیل بیماری در روستا زندگی می‌کند. نوه‌ی پروفسور نیز معتقد است در تمام طول زندگی بشر، حقوق زنان، پایمال شده است که ارائه این گزاره‌های کلی و مبهم برای مخاطب نوجوان مناسب نمی‌باشد. در بخشی از داستان پروفسور در مورد عدم وجود خانواده به معنای امروزی در گذشته های بسیار دور صحبت کرده است که می‌تواند باعث ایجاد حساسیت در نوجوانان بسیار دقیق و اهل فکر شود یا از زبان یکی از شخصیتهای داستان دوری از پایتخت معادل بی‌خبری از دنیا بیان شده است که ممکن است برای مخاطب حساسیت برانگیز باشد. همچنین تعدادی کلمه و عبارت دور از ادب در داستان آمده است

قوت ادبی

کشش و جذابیت داستان از جهت تازگی برای مخاطب خوب است اما به راحتی می‌توان پایان داستان را حدس زد. در بعضی موارد نیز موارد توضیحات وتوصیفاتی کتاب از حوصله مخاطب خارج است. طنز به کاررفته در مکالمات داستان، اثر را جذاب کرده است.

ویژگی های ظاهری

صفحه آرایی کتاب و فونت نوشتاری آن خوب است. با اینکه طرح روی جلد با موضوع متناسب است، می توانست جذابیت بیشتری داشته باشد.

مخاطب خاص

سبد خرید
فروشگاه
0 موارد محصول